Rehabilitace

Daniel od malička intenzivně rehabilituje , využíváme tyto metody : 

Feldenkreis

-je  procesem učení, který využívá pohyb a práci s vědomou pozorností ke zlepšení schopností člověka a kvality života. Stojí na principu neuroplasticity - schopnosti mozku utvářet nová spojení v každém věku. Lekce Feldenkraise učí lepšímu uvědomování vlastního těla a umožňují si osvojit výhodnější vzorce pohybu, myšlení i prožívání.

S Feldenkreisem jsme začali v únoru 2016 v Třinci u paní Ivety Varmusové.

Bobath


 je nejčastěji používaným postupem při léčbě dětské mozkové obrny ve světe.

Základním znakem Bobath konceptu je práce v týmu. Ve středu týmu vždy stojí dítě a jeho rodina. Všichni ostatní terapeuti (logoped, fyzioterapeut, ergoterapeut aj.) musí na problémy dítěte pohlížet stejnýma očima a musí umět použít vhodné léčebné techniky.

K bobathu jsme se dostali poprvé až v srpnu 2016 ve Fyzio Beskydu ve Frýdku místku, příští rok bych se chtěla této metodě více věnovat. Výborně se doplňuje práve s Feldenkreisem.


Kraniosakrální osteopatie -

 je velmi jemná, neinvazivní,

manipulační technika, která pracuje s konceptem
kraniosakrálního systému, tak jak jej popsal Dr. J.E. Upledger
a jeho předchůdci.Principem této metody je vyšetření mobility nebo-li pohyblivosti kraniosakrálního systému, do kterého zahrnujeme lebku (kránium), intrakraniální a spinální membránový systém, mozkomíšní tekutinu, celý páteřní kanál, včetně kosti křížové (sakrum).
Terapeut cvičeným hmatem testuje mobilitu jednotlivých částí
kraniosakrálního systému, jestliže diagnostikuje v systém
omezení (restrikce) a patologie, které brání zdravým
a přirozeným funkcím organismu, velmi jemně systém koriguje.
Veškeré používané manipulace nepřesahují tlaku nebo tahu pěti gramů.
Terapeut k nastolení harmonie využívá autoregulační schopnosti organismu. Tím je terapie velmi bezpečná.

Therasuit -

Pohybová terapie TheraSuit je jedna z velmi účinných, moderních metod, které pomáhají řešit pohybové problémy. Jedná se o komplexní přístup k léčbě osob, především však dětí, s neurologickými poruchami, jako jsou např. DMO, ataxie, atetóza, traumatické poranění mozku. Specifické, intenzivní cvičení v kombinaci se speciálním vybavením vede u klienta ke zvětšení rozsahu pohybu, snížení projevů spasticity, zlepšení držení těla, rovnováhy, koordinace, funkce a ve svém důsledku pak přispívá k větší samostatnosti a soběstačnosti klienta.

Samotnému cvičení předchází fáze přípravy na zátěž, která spočívá v nahřátí (rašelinové zábaly), zahřívací masáži, neuromobilizaci. Cvičební jednotka je rozdělena do několika fází, během kterých se využívají různé systémy cvičení.

Therasuitem rehabilitujeme od roku 2014, v Sanatoriích Klimkovice, v Polsku v Centru Fizser.


Synergetická reflexní terapie

SRT je kombinace nových a modifikovaných manuálních technik vedoucí k synergickému efektu při odstraňování patologických strukturálních a funkčních změn na pohybovém ústrojí a působící léčebně na aktivitu CNS, PNS, mentálních i orgánových funkcí.

V rehabilitaci nám SRT pomáhá tím, že zlepšuje strukturální i funkční podmínky pro uplatnění řízení motoriky např. při Vojtově metodě, při ergoterapii a dalších motorických aktivitách, odstraňuje a minimalizuje rozvoj kontraktur či následky hypotonie.

SRT je manuální terapie, vyvinutá ortopedem a traumatologem doktorem Waldemarem Pfaffenrotem pro léčbu a prevenci následků mozkových hybných poruch, např. dětské mozkové obrny a dalších neuro-ortopedických nemocí u dětí a dospělých. Její léčebná působnost je prokázána také u dalších poruch hybného aparátu jako jsou např. vrozené vady nosného aparátu, skoliózy, revmatoidní stavy, poúrazové a pooperační stavy.

SRT zahrnuje kombinaci léčebných interdisciplinárně pojatých postupů či technik na reflexní a neurofyziologické bázi.

Hipoterapie

je obor hiporehabilitace, fyzioterapeutická metoda využívající jako pomůcku speciálně připraveného koně, konkrétně pohybu jeho hřbetu v kroku. Tento pohyb je střídavý, rytmicky a cyklicky se opakuje. Nabízí multisenzorickou aferentní stimulaci, která přímo ovlivní motorické chování klienta aktivací všech úrovní centrální nervové soustavy. Výsledkem je facilitace reparačních procesů na úrovni neurofyziologické a psychomotorické. Variabilita využití poloh při respektování posturálních schopností klienta ovlivní posturu, hrubou i jemnou motoriku. Sekundárně je možné využít hřbet koně k polohování.

Panat se vzduchovými dlahami

Pro-aktivní léčebná Aplikace v Neurorehabilitaci..PANat je léčebná metoda s nafukovacími dlahami Urias podle skotské fyzioterapeutky Margaret Johnstone, kterou koncipovala v 60 letech min. století.

PANat využívá specifické polohování končetin ve vzduchových dlahách ve fyziologické pozici, které se uplatňuje při motorickém učení podle nejnovějších neurovědeckých poznatků. Individuálně zvoleným a na cíl pacienta uzpůsobeným terapeutickým prostředím vytvoříme podmínky pro uplatnění motivace, repetice a koncentrace neboli tří předpokladů motorického učení.

Stručně: PANat lze využít také při senzomotorickém cvičení, při ergoterapeutickém nácviku dovedností, v logopedii, po operacích, při plavání apod. Cvičení se vzduchovými dlahami je zábavné a nebolí, usnadňuje pohyb a snižuje třes, atetózní projevy, otoky, hypertonus. PANat dovoluje cvičit pravidelně a nezávisle na terapeutovi nebo dopomoci rodinných příslušníků. Děti cvičení s dlahami a dalšími doplňkovými pomůckami baví.

Nafukovací dlahy Urias a další pomůcky (viz. PRODEJ ) používáme při PANat tehdy, jestliže chceme umožnit aktivní pohyb bez nežádoucí kompenzace a pokud možno i bez taktilního zásahu terapeuta. Po zácviku na rehabilitaci zajistíme pacientovi možnost samostatného opakovaného, tzn. intenzivního cvičení v domácím prostředí a to bez nežádoucích patologických souhybů a bez závislosti na terapeutovi.

-tuto metodu využíváme doma od ledna 2014


Ergoterapie

U dětí s dětskou mozkovou obrnou bývá velmi často postižena i citlivost. Předpokladem pro zlepšení pohybové aktivity a obratnosti horní končetiny je zlepšení citlivosti. Pomocí různých her učí terapeut dítě rozeznávat tvary předmětů, učí ho rozlišovat tvrdé a měkké předměty, drsné a hladké povrchy, teplé a studené atd. Důležité je také zaměřit se na to, aby dítě zvládalo aktivity denního života na jeho nejvyšší možné úrovni jako např. oblékání, sebesycení a hygienu.

Důležité je celkové zlepšení prostorové orientace, uvědomování si tělesného schématu dítěte a jeho částí těla, proto je vhodné učit dítě nejdříve oblékat a svlékat panenku a pak teprve přistoupit k oblékání vlastního těla. Terapeut se také zaměřuje na úkony vyžadující zapojení jemné motoriky, jako je např. zapínání knoflíků a šněrování tkaniček. Také tyto dovednosti si může dítě zlepšovat na různých pomůckách.

V ergoterapii je důležité vymýšlet stále nové způsoby, jak udělat pro děti cvičení co nejzajímavější. Důležitou funkci tu má hračka. Pomocí hračky je možno zlepšovat obratnost dítěte, díky ní můžeme dítě vyprovokovat k některým aktivním pohybům, dítě slabě spolupracující může být stimulováno právě hračkou.




Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky